سکونتگاهی برای همه

آرامگاه بوعلی: تجلی هویت همدانی

نکته 1 : این مطلب به درخواست مهندس کمال یوسف پور نویسنده وبلاگ زروان جهت ضیافت دهم نگارش شده است.

نکته 2 : قابل یاد آوری است که در این زمینه از مقاله دوست عزیزم آقای مهندس رستنده بسیار استفاده کردیم که جا دارد از ایشان کمال تشکر به عمل آید.

**********************************************************

تجلی یک هویت همدانی

آرامگاه بوعلی سینا، شاخص ترین بنای معاصر شهر همدان، در مرکز این شهر و در دل میدانی نسبتا وسیع ساخته شده است. این مجموعه در بر گیرنده ساختمان اصلی آرامگاه، محوطه سازی پیرامونی و پارکی کوچک می باشد که توسط آقای مهندس «هوشنگ سیحون» طراحی و اجرا شده است. «مقبره جدید ابن سینا در همدان مقارن جشن های هزاره ولادت وی یعنی سال 1330 ه ش در مقبره قدیم وی بنا شد.» این بنا در محوطه ای باز و بر روی مقبره ای قدیمی تر و در راستای نهضت آرامگاه سازی در کشور احداث گردیده است. بررسی فرآیند شکل گیری این بنا با توجه به ایده ئولوژی های معمارانه هم عصر آن در اروپا و ایالات متحده امریکا، قابل تامل و تعمق است. انزجار از افراطی گری های نهضت «مدرن» و رویکرد وسیع و خوش بینانه نسبت به نهضت مفرح و مردم پسند «پست مدرنیسم» شرایط را برای ایجاد «خلاقیت» های بیشتر در معماری و توجه به «تاریخ» مساعد تر ساخته بود. در چنین شرایطی، وجود بسترهای مناسب اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در داخل کشور، مقدمات به ثمر رسیدن پروژه ای ملی را فراهم ساخته بود. با توجه به این موارد می توان بیان داشت در شرایطی بسیار مناسب و ممتاز، اندیشه طراحان، عزم مصمم حامیان و خواست عمومی مردم سبب شکل گیری بنای آرامگاه بوعلی سینا در سال 1330 در قدیمی ترین پایتخت ایران گشت. در شکل زیر می توانید محل آرامگاه بوعلی در سال 1335 را ببینید.

وجود درختان کهن سال با پوششی پر در اطراف سایت از نکات بسیار جالب است.

نظر سیاوش تیموری تحصیل کرده پاریس و شاگرد لوکوربوزیه در باب آرامگاه بوعلی جالب است او که رابطه بسیار نزدیکی با سیحون دارد این گونه نظرش را بیان می کند : روزگاری اصلا با درختانی که سیحون در اطراف بنا کاشت مخالف بودم و الان بعد از گذشت این همه سال دید عمیق او را می بینم.تیموری می گوید : لحظه ای که این نکته را در کنار آرامگاه بوعلی درک کردم با سیحون تماس گرفتم و ابراز کردم که این شاگرد قدیمی تازه درس استاد خود را متوجه شده است. در زمان ساخت این آرامگاه میدانی در دور آن وجود نداشت ولی با مرور زمان به شکل کنونی،میدان، درآمد. این میدان که علاوه بر بار حرکتی محلی آرامش بخش برای بزرگسالان شهر امروزه کانون گردشگری همدان است و تقریبا به عنوان نماد ثابت شهر انتخاب شده است. سیرکلاسیون داخلی سایت به همراه آرامش و پوشش گیاهی متنوع ساختاری دراماتیک به فضا داده است. فرم کلی مقبره و مکان استقرار آن در نقشه شهر همدان سبب ایجاد ویژگی های ممتازی در این بنا شده است به طوری که دارای تاثیرگذاری فراوانی در ابعاد کالبدی و بصری بر شهر می باشد. این بنای زیبا شایسته ترین ساختمان به عنوان نماد معماری معاصر شهر همدان می باشد. برخی از کاربرد های شهری این بنا عبارتند از:

1.      نقطه عطف شهری

2.      نماد شهر

3.      فضای سبز عمومی در مجاورت بنا

4.      گذر اصلی بین بنا و فضای سبز در راستای تردد بین دو خیابان اصلی شهر  

5.      انجام فعالیت های هنری و اجتماعی در بام بنا

 

 

 

   + محمدرضا منعام ; ۱۱:٠٩ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱٤ اسفند ۱۳۸٧
    پيام هاي ديگران ()

سیر تکامل انسان در نمایشگاه آلمان

منبع: تابناک

   + فرنازضرابیان ; ۱٠:٥٩ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱٤ اسفند ۱۳۸٧
    پيام هاي ديگران ()

منوچهر مزینی پدر شهرسازی نوین ایران است؟

به خاطر دارم اولین کلاسی که برای سرآغاز شروع تحصیل در رشته شهرسازی رفتم درس شهرشناسی بود به یاد دارم استاد آن درس دکتر رحیمیون بود و این را بهتر به یاد دارم اولین اسمی که به عنوان شهرساز در ایران شناختم نامی نبود به جز: منچهر مزینی.

بعد ها نام او را بیشتر شنیدم ، اولین کتابی که از او خواندم "واسازی(دکانستراکشن)" بود که هیچ  نفهمیدم. سپس در ادامه کلید واژه هایی از او می گویم که کم کم به گوشم آشنا شد :

فضا، زمان ، معماری

از زمان

دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات

دانشگاه عبدالعزیز جده

دانشگاه ایلی نوی

نظام مهندسی تهران

او متولید سال 1313 در تهران بود و مدرک دکترای خود را از دانشگاه فنی مونیخ گرفت او در سال 1381 دار فانی را ودا گفت.

الان هم بنا به شرایط در حال مطالعه مقالاتی از او بودم ( علت یاد از او هم همین بود) که در مجله شهرداریها به چاپ رسیده است :

   

 

برنامه ریزی سرمایه داری و سوسیالیسم
منوچهر مزینی  
شماره 32، دی ماه 1380  ص 66

 

 هنر، معماری و شهرسازی
منوچهر مزینی  
شماره 20، دی ماه 1379  ص 22

   

 

 شهرسازی بی برنامه یا با برنامه
منوچهر مزینی  
شماره 11، فروردین 1379  ص 16

   

 

 راهکارهای جایگزینی طرحهای جامع
منوچهر مزینی  
شماره 14، تیر ماه 1379  ص 12

   

 

 آیا طرحهای جامع تحقیق پذیرند؟
منوچهر مزینی  
شماره 13، خرداد ماه 1379  ص 17

   

 

 نقش برنامه ریز در برنامه ریزی
منوچهر مزینی  
شماره 8، دی ماه 1378   ص 15

   

 

شهر سازی ، شهر سازی و شهروندان
منوچهری مزینی  
شماره 6، آبان ماه 1378   ص 53

 

 

 مشکل برنامه ریزی
منوچهر مزینی  
شماره 4، شهریور 1378   ص 12

   

 

 برنامه ریزی تکثرگرا، برنامه ریزی وکالتی
منوچهر مزینی  
شماره 2، تیر ماه 1378   ص 14

 شادید مطالبی که او در زمان حال می خوانم دیگر تازگی گذشته را نداشته باشد ولی در زمان خود واقعا جالب و تازه بوده است.من به شخصه نمی دانم این جمله دست است ولی فکر کنم این جمله غیر واقع نباشد که :

منوچهر مزینی پدر شهرسازی نوین ایران است.

 

   + محمدرضا منعام ; ۱٠:۳٥ ‎ب.ظ ; جمعه ٩ اسفند ۱۳۸٧
    پيام هاي ديگران ()